Kan Twitter hun imago en doelgroep veranderen? | Belicons

Kan Twitter hun imago en doelgroep veranderen?

Geplaatst op: 
donderdag 1 maart 2018

E-mail deze pagina

Dit e-mailadres wordt alleen gebruikt om deze e-mail succesvol te kunnen versturen.
Kan Twitter hun imago en doelgroep veranderen?

Twitter laat ons vandaag weten dat de gezondheid van het platform gemeten zal worden aan de hand van in hoeverre het debat, discussies en kritisch denken stimuleert. Het is natuurlijk heel mooi dat Twitter een positieve invloed op het maatschappelijke debat wil hebben. Het platform staat er nu juist bekend om dat het gebruikt wordt om anderen flink uit te schelden. Je hebt op Twitter maar een aantal karakters om je punt te maken en dus moet je je punt scherper maken dan je eigenlijk bedoelt. Maar nu willen ze wat aan dat imago gaan doen. Ze willen juist een positief effect op de samenleving krijgen.

Ik vind dit heel mooi, maar ik betwijfel sterk of dit haalbaar is. Het komt mij over als dat een bedrijf de wens uitspreekt om wereldvrede te bewerkstelligen. Prachtig doel, maar helaas niet haalbaar. Maar ik wil ook niet meteen negatief zijn, dus het lijkt me boeiend om eens goed te kijken naar wat de mensen bij Twitter precies willen en wat de grote hindernissen zijn die ze dan moeten overkomen.

Wat zijn de plannen van Twitter?

Twitter wil graag een gezond en open debat rond de wereld stimuleren. Dat is niet alleen een wens, maar ze willen hun effect op het maatschappelijke debat ook echt gaan meten. Hoe ze dit goed kunnen doen is ook voor hen nog de vraag en dus proberen ze partners van buitenaf te stimuleren om met voorstellen te komen.

Als voorbeeld van hoe zo’n voorstel eruit zou kunnen zien nemen ze de indicatoren waarmee het bedrijf Cortico de gezondheid van debatten meet:

  • gedeelde aandacht
  • gedeelde realiteit
  • verschillende meningen
  • ontvankelijkheid.

Niet dat voorstellen per se deze indicatoren zouden moeten bevatten, maar het is een voorbeeld om mensen op weg te helpen.

Twitter wil hierbij dus uitdrukkelijk niet alleen maar gebruik maken van de voor hen bekende bedrijven, maar iedereen mag met voorstellen komen. Op hun website staat hier dan ook een oproep voor.
 

Peiling: Een gezond debat in 280 tekens per bericht is niet mogelijk

Peiling: Een gezond debat in 280 tekens per bericht is niet mogelijk

Poll: A healthy debate in 280 characters per message is impossible

Poll: A healthy debate in 280 characters per message is impossible

Read the blog that goes with this poll https://www.belicons.nl/en/blog/twitter-healthy-debate

Body 2: 

Wat ik positief aan deze plannen vind, is dat de mensen van Twitter laten zien dat ze zich wel degelijk interesseren voor welke invloed ze hebben op de samenleving. Dat kan niet van elk platform gezegd worden. Daarbij is het heel mooi dat iedereen een voorstel mag indienen. Op deze manier kan er ineens een onbekende partij met een steengoed plan naar voren komen.

Het plan op zich is dus heel goed, maar zoals ik aan het begin al zei, heb ik toch sterke twijfels aan de haalbaarheid hiervan. Als ze dit werkelijk voor elkaar willen krijgen dan is het wel heel belangrijk dat ze zich bewust zijn van de grootste hindernissen die ze tegen kunnen gaan komen. Maar juist als ze zich goed voorbereiden op die hindernissen dan vergroot dat volgens mij de kans enorm dat hen dit toch gaat lukken. Dus laten we eens kijken naar een aantal belangrijke hindernissen:

  1. Negatieve berichten zijn meestal korter dan positieve

    Tot eind vorig jaar hadden we maar 140 tekens om te zeggen wat we wilden op Twitter. Dat hebben ze uitgebreid naar 280 tekens. Dat is al mooi, want nu hebben we meer ruimte om wat genuanceerder te zijn. Maar heel veel is het niet. In 280 tekens moet je nog steeds vrij scherp zijn om je punt te kunnen maken. Dat kan kort iets heel moois zijn, want dan extra mooi klinkt, of kort iets heel negatiefs zijn, wat dan extra negatief klinkt.

    Daarbij, vaak als we iets positiefs willen delen dan willen we graag alle details vertellen en wordt het al snel een heel verhaal. Heel anders is het wanneer we boos zijn, dan doen de details er niet zo toe, dan willen we gewoon onze boosheid uiten. Hierdoor zijn negatieve berichten vaak korter dan positieve en kun je op een platform waar je in 280 karakters moet schrijven meer negativiteit verwachten dan positiviteit. Hoe gaat Twitter mensen stimuleren om korte positieve berichten op te schrijven?

  2. Accepteren de huidige gebruikers een positief klimaat op Twitter?

    Doordat negatieve berichten gemakkelijker kort op te schrijven zijn dan positieve, heeft Twitter in de afgelopen jaren steeds meer gebruikers getrokken die andere mensen flink de maat nemen. Het kan dan wel zo zijn dat de mensen achter Twitter niet blij zijn met dit imago, maar vele gebruikers vinden dit waarschijnlijk prima. Die komen daar juist voor.

    Dus wanneer Twitter echt een positief effect op de samenleving wil gaan krijgen dan is de kans groot dat ze een heel nieuw publiek moet gaan trekken. Dat is niet onmogelijk, maar dat betekent wel dat ze of het gedrag van vele huidige gebruikers moeten gaan veranderen, of hen moeten gaan weren. Daarbij moeten ze mensen die Twitter nu vermijden juist duidelijk gaan maken dat het een platform geworden is voor mensen die positieve en interessante dingen met elkaar willen delen. Dat is geen gemakkelijke opgave en brengt ons bij de volgende hindernis.

  3. Hoe ga je van meten naar veranderen?

    Meten alleen is nog niet genoeg om je invloed op het maatschappelijke debat te veranderen. Het meten geeft de mensen achter Twitter alleen maar een beeld van wat hun invloed op de samenleving is. Maar dan volgt de uitdaging om deze invloed te verbeteren.

    Zo weten ze nu nog niet of er überhaupt wel genoeg mensen in de wereld zijn die in korte uitspraken en op een constructieve manier iets op Twitter iets willen delen. Daarbij weten ze ook nog niet of het wel mogelijk is om een positieve invloed op het maatschappelijke debat te hebben als de gebruikers maar 280 karakters krijgen.

    Bij een positieve discussie gaat het erom dat mensen elkaar proberen te begrijpen, ook al denken ze heel verschillend. Maar als mensen elkaar proberen te begrijpen is het belangrijk dat ze goed uitleggen wat ze bedoelen en dat vragen gesteld worden over wat niet duidelijk is. Anders krijg je al snel miscommunicatie en mogelijke ergenissen daardoor.

De opdracht die Twitter aan zichzelf gegeven heeft is heel interessant. Ze hebben het over het meten van hun invloed, maar eigenlijk bedoelen ze dat ze hun hun invloed op het maatschappelijke debat willen verbeteren. Meten is één ding, maar het is iets heel anders om het platform ook te veranderen. Dat is de echte uitdaging en die is niet eenvoudig. Het is heel belangrijk dat ze zich dit realiseren zodat ze zich er niet door laten verrassen. Hopelijk gaat dit ze wel lukken, want het zou heel mooi zijn als Twitter mensen echt weet te stimuleren om respectvol met elkaar in discussie te gaan.

Wat denk jij? Zal het Twitter gaan lukken om een goed debat te stimuleren? Hoe zouden ze volgens jou van meten naar veranderen kunnen gaan? Laat weten wat je denkt, hieronder, of op het forum!

Watch the vlog that goes with this blog:

De vlog bij deze blog maak ik snel!

Blijf op de hoogte van wat er op Belicons gebeurt en schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief!

Bekijk ook de vlog bij deze blog: 

Mag Twitter negatieve tweets weren?

Twitter wil een positievere invloed op de samenleving gaan krijgen. Dat betekent dus ook dat ze mensen moeten gaan weren die veel boze tweets plaatsen. Dat voelen deze mensen zelf ook al aan en nu al ben ik tweets tegengekomen van mensen die dit censuur noemen. Maar dit is geen beperking van de vrijheid van meningsuiting. Sterker nog, hoe meer je op je mening ingaat, hoe acceptabeler je tweet...» Watch this vlog

Andere blogs van dit thema: 

Helpt een wet tegen het vasthouden van een telefoon op de fiets?

De meningen zijn verdeeld over of het verbod op het vasthouden van de telefoon op de fiets zin gaat hebben. Wanneer we echt willen dat dit verbod zin gaat hebben, dan moeten wij ons daarvoor...» Read this blog

Hoe moeten politici omgaan met nepnieuws?

Een aantal Tweede Kamerleden maken zich de afgelopen weken erg druk over de mededeling van minister Ollongren dat Rusland ook in Nederland nepnieuws verspreid. Ik denk dat al die drukte geen zin...» Read this blog

Vlogs van dit thema: 

Waarom denken we toch altijd in het verkeer ‘dat het wel even kan’?

De meeste Nederlanders zijn voorstander van de wet waarin zal staan dat we onze telefoon niet meer op de fiets mogen vasthouden. Dat is mooi, maar deze wet gaat alleen werken wanneer we ons er ook aan willen houden en dat kan nog tegen gaan vallen. Denk mee: hoe gaan we onszelf motiveren om ons aan deze wet te houden?» Watch this vlog

Mag Twitter negatieve tweets weren?

Twitter wil een positievere invloed op de samenleving gaan krijgen. Dat betekent dus ook dat ze mensen moeten gaan weren die veel boze tweets plaatsen. Dat voelen deze mensen zelf ook al aan en nu al ben ik tweets tegengekomen van mensen die dit censuur noemen. Maar dit is geen beperking van de vrijheid van meningsuiting. Sterker nog, hoe meer je op je mening ingaat, hoe acceptabeler je tweet...» Watch this vlog